Zo zetten we onze eerste stappen samen.
Ons programma
Samen voor onze kinderen en onze regio.
Vier pijlers die bij ons programma centraal staan:
Om ervoor te zorgen dat Wetenschap & Technologie een plek krijgt binnen het basisonderwijs is het verkrijgen van draagvlak en commitment binnen de (school)organisatie van essentieel belang. Daarom ligt de hoofdfocus op lokale coördinatie in de nabijheid van de scholen. De deelnemende besturen aan STEAM-Limburg hebben allemaal een regio coördinator die voor één of meerdere besturen die rol vervult.
Naast de regio coördinatoren heeft STEAM-Limburg een gezamenlijke projectorganisatie. Vanuit hier worden de contacten met mogelijke partners gelegd, wordt kennisdeling tussen regio’s gefaciliteerd en ondersteunen zij de regio coördinatoren.
De context waarin kinderen opgroeien speelt een belangrijke rol binnen STEAM-Limburg. Dit betekent de buitenwereld naar binnen halen, maar ook andersom. STEAM-Limburg neemt een actieve rol in het verbinden van vraag en aanbod op basis van onderwijsinhoudelijke behoefte en kwaliteit. Samen met het onderwijs, bedrijfsleven en andere partners organiseren we vraaggestuurd projecten en activiteiten.
Een van de belangrijkste ambities is het opzetten en faciliteren van een gezamenlijk platform. Hiermee willen we de opbrengsten van de lokale initiatieven breed beschikbaar stellen. Daarnaast is in deze online community ook ruimte om te netwerken en projecten en activiteiten te delen.
Ons doel is een vaste plek van Wetenschap & Technologie en digitale geletterdheid in het curriculum van de scholen. We moeten ons echter continue afvragen of onze inspanningen een positief effect hebben op de totale ontwikkeling van kinderen. Om dit objectief in kaart te brengen is voortdurend monitoren en onderzoek noodzakelijk. Hiervoor zoeken we de samenwerking op met onze partners.